Nienke, Steven en ik

Nienke, Steven en ik

zaterdag 2 juli 2016

Tellen met Steven

Steven wil graag een boekje lezen. Dat maakt hij zoals altijd kenbaar door me er een onder de neus te duwen. Dit keer is het een terugtelboekje van Winnie de Poeh. Op elke bladzijde staat een bij minder, van 10 tot 0. Hij vraagt hier de laatste tijd vaker om. Het lijkt me eigenlijk veel te lastig voor hem, maar als hij het graag wil dan doe ik het toch maar gewoon, je weet nooit wat hij er van meekrijgt.

Dus ik sla het open op de eerste bladzijde en zeg: 'Kijk, allemaal bijen. Zullen we ze gaan tellen, Steven? Een, twee, drie, vier, vijf, zes, zeven, acht, negen tien.'
Dan sla ik de bladzijde om en zeg 'oh, er vliegt er een weg.'
En tot mijn verrassing wijst hij op de bijeen en zegt: 'Teh'
Zou hij 'Tellen' bedoelen?

Ik tel de negen bijen en hij wordt helemaal blij en klapt in zijn handen. Dan sla ik de bladzijde nog een keer om. Onmiddellijk wijst hij op de bijen en roept weer: 'Teh'
En zo gaat dat een paar bladzijden achter elkaar: tellen, klappen, omslaan en 'Teh' roepen. Tot hij zijn aandacht lijkt te verliezen en wat anders gaat doen.
Maar al heel snel komt hij toch weer bij me terug wijst op het boek en zegt: 'Teh.'
Dus ik zeg: 'Gaan we tellen?'
'Ja!'
En we beginnen opnieuw: Tellen, klappen, omslaan, 'Teh' roepen.

Na een tijdje draait hij zich weer om, en lijkt zijn aandacht weer te verslappen. Maar niets is minder waar. Hij pakt een ander boek uit de kast: Tellen met de Gruffalo. En hij roept 'Teh!'
Toeval? Het lijkt nu toch wel zeker dat hij 'Tellen' bedoelt? Toch twijfel ik nog steeds.

Ik tel de bladzijden 1 tot en met 5 met hem en elke keer klapt hij in zijn handen en roept weer 'Teh'
Dan draait hij zich weer om en pakt 'Leer tellen met muis.' Dan weet ik het toch echt zeker, hij wil echt leren tellen!

Vol enthousiasme tel ik met hem op de eerste bladzijde 'Een Tijger', en sla de bladzijde om. Op de volgende bladzijde staan twee schildpadden. Ik verwacht dat hij weer 'Teh' zal roepen, maar hij heeft nog een verrassing voor me in petto.

Hij wijst op de schildpadden en zegt 'Tee'.

Twee!!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten